Poortersreis oktober 2010

Vrijdag 8 oktober 2010

KL 1663 zou ons om 20.10 uur naar Venetië moeten brengen. Maar als wij om 18 uur op Schiphol aankomen is er nog geen spoor van de anders immer vroege Van der Stappens. Jeanne en Leo blijken reeds vroeg in de middag te zijn vertrokken, maar onderweg langdurig tot stilstand te zijn gekomen. Uiteindelijk checken we zelf maar in. Tot algemene opluchting verschijnen beiden nog juist op tijd. Na landing op Marco Polo met twee watertaxi's naar ons hotel Ala gevaren.

Zaterdag 9 oktober

Illustratie

Jeanne en Leo moeten vroeg uit de veren om vervoerskaartjes voor de vaporetto te halen. Dan een bezoek aan de Chiesa di San Sebastiano die binnen zwaar in restauratie is. Maar de schilderingen van Paolo Veronese zijn nog goed te bewonderen. Daarna de kerk San Nicolò dei Mendicoli (St. Nicolaas van de Bedelaars) bezocht waarvan de eerste bouw teruggaat tot de 7e eeuw. Via een naar boven voerend binnentrapje verlaten we de kerk en bereiken een keukentje waar een maaltijd wordt bereid. Vandaar leidt ons een tweede trapje naar een hoger gelegen vertrek. Hier treffen we tegen een van de wanden een overgebleven deel van een fresco aan. Met daarop Jezus aan het kruis, Maria en enkele apostelen.

Het verdere dagprogramma vermeldt bezoeken aan Santa Maria Gloriosa dei Frari/I Frari, San Polo en San Giacomo dall'Orio. De schrijver en zijn vrouw die deze al eens eerder hebben bezocht, gaan nog onbekend territoir verkennen. Wij steken over naar het eiland San Giorgio Maggiore om daar de tuin van de Fondazione Giorgio Cini te bekijken. Deze stichting werd in 1951 opgericht door graaf Vittorio Cini ter nage-dachtenis aan zijn zoon graaf Giorgio Cini die in 1949 bij een vliegtuigongeluk omkwam. Vittorio Cini werd in WO II naar het concentratiekamp Dachau afgevoerd, maar kwam dankzij omkoping door zijn zoon weer vrij. De tuin bleek overigens ontoegankelijk.

Illustratie Illustratie

Vervolgens per vaporetto overgestoken naar de halte S. Zaccaria en het Palazzo Grimani bezocht. Ons aanbevolen door Alice Toledo en prachtig gerestaureerd. Eerst La Tempesta en La Vecchia van Giorgione bekeken. Daarna op de binnenplaats neergestreken op een ultramoderne papieren loungestoel en een drankje met bruschetta genuttigd. 's Avonds zowel smakelijk als opgewekt gedineerd in Taverna La Fenice.

Zondag 10 oktober

Op het programma staat Torcello met zijn kathedraal Santa Maria Assunta, de kerk Santa Fosca en het kleurrijk behuisde Burano. Wij slaan het bij eerdere reizen reeds bezochte Torcello over. Met de boot gaan we naar S. Zaccaria, lopen dan naar het Campo S. Maria Formosa en richten onze schreden naar het Palazzo Quirini Stampela. Voor de een om daar de tuin van Carlo Scarpa te bekijken, voor de ander om er een leesboekje voor een kleinkind te kopen.

Illustratie

Vervolgens aan de Fondamente Nuova ingescheept op de boot naar Burano om daar onze medereizigers voor de lunch te treffen. Aangekomen in een zonnig Burano wandelen we richting Via Baldassare Galuppi, waar we vol verwachting het gerenommeerde restaurant Da Romano binnenstappen. Binnen rondkijkend langs de wanden van het restaurant zien we weer de talloze daar opgehangen afbeeldingen. Hebben ze hun voormalige eigenaren gediend als contra-prestatie voor een exquise maaltijd?

Musica a Palazzo

Na een borrel bij Bernard Aikema, voorzitter van de Stichting Nederlands Venetië Comité, staat ons 's avonds een muziekuitvoering te wachten. In het Palazzo Barbarigo Minotto voltrekt zich Giuseppe Verdi's La Traviata (= de dolende). De 1e acte speelt zich af in de Portego (centrale hal), de 2e in de kleinere en intieme Sala Tiepolo, de 3e in de Camera da letto (slaapkamer) van dit fraaie Palazzo. Het libretto van Francesco Maria Piave is gebaseerd op de roman La dame aux camélias van Alexandre Dumas. De eerste La Traviata werd op zondagavond 6 maart 1853 opgevoerd in het Gran Teatro La Fenice.

Maandag 11 oktober

Bezoek aan de waterwerken. Eerst een inleiding in de Punto Laguna, het informatiecentrum op het Campo Santo Stefano. Per boot van de Venetiaanse waterstaat begeven we ons op weg. We bezoeken een werkeiland waar de fundering wordt gemaakt voor de kantelbare kleppen die het hoge water moeten tegenhouden. Op de terugvaart bezoek aan het Arsenale, eertijds marinebasis en scheepswerf van Venetië.

Het middagprogramma bevat bezoeken aan de San Zanipolo (kerk van Santi Giovanni e Paolo, voor de erediensten aan de dogen), de kerk van Santa Maria Formosa en de kerk San Salvador.

Illustratie

's Avonds bezoek aan de Punta della Dogana, het driehoekige museum aan de oostpunt van de wijk Dorsoduro, met de tentoonstelling Mapping the Studio. We zien vitrines met intrigerende voorstellingen, zoals modelsoldaatjes in nazi-uniform bezig met het begaan van wreedheden. De Punta della Dogana was vroeger het douanegebouw van Venetië. Een aantal jaren geleden wilde men het bestemmen als permanent museum voor eigentijdse kunst. Aanvankelijk stond daarvoor alleen het Guggenheim museum ter beschikking. Om deze nieuwe bestemming te mogen realiseren ontbrandde een strijd tussen de Guggen-heim stichting en de eigenaar van het Palazzo Grassi, de puissant rijke Franse zakenman Francois Pinault. Hieruit kwam Pinault als winnaar naar voren. Daarna gezamenlijk diner in Cantinone Storico, ook op Dorsoduro.

Dinsdag 12 oktober

's Ochtends bezoek aan het eilandje San Giorgio. Daar bevindt zich de basiliek San Giorgio Maggiore gewijd aan de patroonheiligen Sint-Joris en Sint-Stefanus, beiden afgebeeld aan weerszijden van de centrale ingang. In deze kerk zien we o.a. schilderijen als de Getroonde Madonna met heiligen van Sebastiano Ricci, het Laatste Avondmaal en Het vallen van het manna, beide laatste van Jacopo Tintoretto. De kerk bezit een veelbezochte klokkentoren (campanile) die een prachtig panoramisch uitzicht op Venetië biedt.

Illustratie

Na de oversteek per vaporetto naar S. Marco-Zaccaria, zetten we koers naar de Scuola di San Giorgio degli Schiavoni, ook genoemd Scuola Dalmata di San Giorgio e Trifone. De term Schiavoni verwijst naar de uit Dalmatië (a.d. Adriatische Zee gelegen streek in Kroatië) afkomstige groep bewoners van Venetië. Deze Schiavoni stichtten rond 1450 een eigen broederschap (scuola). Binnen treffen we een fraaie ruimte aan met een prachtige houten lambrisering. Daarboven panelen met afbeeldingen, waaronder de voorstelling San Giorgio e il Drago (St. Joris en de draak), van Vittore Carpaccio.

Vervolgens begeven we ons naar de kerk San Giovanni in Bragora in de wijk Castello. Wij treffen haar echter gesloten aan. Zij werd gesticht in de 8e eeuw en in de 9e eeuw herbouwd om de relieken van Johannes de Doper te herbergen. Hier is ook Antonio Vivaldi (1678-1741) gedoopt. We lunchen op het zonnige pleintje voor de kerk. Wegens matige kwaliteit overigens niet tot ieders genoegen.

Illustratie Illustratie

Tot 15.30 uur zijn we vrij. Op dat tijdstip worden we verwacht bij onze San Zaccaria. Om daar de restauratie van de achterzijde van het altaarstuk in de Tarasiokapel in ogenschouw te nemen. Na deskundige uitleg worden we hartelijk door Don Carlo Seno ontvangen. Voldaan verlaten we zijn kerk. We besluiten de dag met een genoeglijke maaltijd in de Osteria Al Bacareto.

Woensdag 13 oktober

Ons bezoek aan Venetië valt samen met de redding van 33 mijnwerkers die sinds begin augustus in de Chileense San Josémijn vastzaten. Bij het opstaan zien we op de TV hoe de eersten via een capsule bovengronds worden gebracht. Na ons ontbijt vertrekt de hoofdgroep naar Murano. Voor een bezoek aan de basiliek van de twee patroonheiligen Maria & Donato en de glasblazerij Seguso. De middag is vrij.

Illustratie

Schrijver en echtgenote die Murano reeds eerder hebben verkend, gaan naar de Architectuur Biennale en bezoeken daar de tentoonstellingen op het Arsenale. Hier is o.a. een bijzonder ontwerp te zien van het operagebouw voor de stad Taichung in Taiwan, gemaakt door het Japanse architectenbureau Toyo Ito & Associates.

Model van het Metropolitan Opera House in Taichung (Taiwan). In wit de zeer bijzondere vormgeving. In kleur een beeld v.d. mogelijke inrichting van de diverse zalen. Ontwerp van het Japanse architectenbureau Toyo Ito & Associates.

Donderdag 14 oktober

Tutti salvi meldt de TV 's ochtends over de mijnwerkers: allen zijn heelhuids bovengronds gekomen. Voor deze dag bezoeken aan de Chiesa Santo Stefano (wijk S. Marco), het Ghetto met de Madonna dell'Orto (Cannaregio) en de Santa Maria della Salute (Giudecca).

Illustratie

's Avonds ontvangst en diner in het rijk aan historie zijnde Palazzo Mocenigo. Daar, in een helft van het oudste deel (Casa Vecchia), waar eens Lord Byron verbleef, resideert de Spaanse concertpianist Enrique Pérez de Guzmàn en in de andere helft Joanita en Steven Green. Wij worden eerst ontvangen door de flamboyante pianist en daarna door de gastvrije Joanita Green. Bij laatst-genoemde vertoeven wij enkele aangename uren in hoofse en sierlijke Venetiaanse omgeving. Dankwoorden worden uitgesproken aan Jeanne & Leo en gastvrouwe Joanita. Hiervan kwijten zich achtereenvolgens welbespraakt Marjolein Blaisse-Reijntjes, Renée von Ballusek-Jurgens en Jeanne van der Stappen-Heyvaert.

Dit laatste avondmaal kondigt ons naderend afscheid aan. Wij hebben in Venetië ook dit jaar weer met en vooral dankzij de Van der Stappens schone en genoeglijke dagen beleefd. Jeanne en Leo, grazie de tutti !