Poortersreis 12 - 19 oktober 2012

Vrijdag 12 oktober 2012

´s Middags onder vertrouwde begeleiding van Jeanne en Leo van der Stappen naar vliegveld Marco Polo gevlogen. Vandaar varen watertaxi´s ons rechtstreeks naar Hotel Ala. Twee Poorters reizen op eigen gelegenheid naar Venetië. ´s Avonds gezamenlijk diner in het ons bekende Ristorante Taverna La Fenice. Gelegen nabij het Teatro La Fenice dat in 1792 werd ingewijd en waarvan de naam onbedoeld naar toekomstige lotgevallen zou verwijzen: tweemaal in de as gelegd (1836 en 1996) en daaruit herrezen (1837, resp. 2003).

Zaterdag 13 oktober

Illustratie Eerste volledige, helaas regenachtige, dag in Venetië. We beginnen met een bezoek aan de wijk (sestiere) Santa Croce met als doel de kerk van Johannes de Onthoofde, in het Italiaans San Giovanni Decolatto geheten, door de Venetianen San Zan Degolà genoemd. Een kerk in Byzantijns-Romaanse stijl die reeds van vóór de 11e eeuw dateert. Voor nog oudere Byzantijnse kerken in de lagune moeten we naar Torcello dat morgen op het programma staat.

San Zan Degolà

Maar de San Zan Degolà blijkt gesloten. Zodat zich ook haar zeer oude, 11e eeuwse, plafondfresco´s van de vier evangelisten, Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes aan ons zicht onttrekken. We vertrekken daarom na een blik te hebben geworpen op een reliëf gemetseld in een buitenmuur die uitziet op het aangrenzende campo. Dit reliëf beeldt het hoofd van Johannes de Doper af, liggend op een schaal.






IllustratieIllustratie

San Giacomo dall'Orio

Vervolgens gaan we in zuidelijke richting naar de Chiesa di San Giacomo dall´Orio, eveneens in de sestiere Santa Croce gelegen. Met San Giacomo is Giacomo il Maggiore (Jacobus de Meerdere) bedoeld, een van de 12 apostelen.

Na een rustpauze met koffie bezoeken we een heel oude kerk die volgens de naam naar een laurier (dall´Orio) zou kunnen verwijzen. De kerk bezit een houten plafond. Op het hoofdaltaar een schilderij van de Madonna met heiligen, gemaakt door Lorenzo Lotto in 1546. In de oude sacristie een uitbeelding van de eucharistie overeenkomstig het concilie van Trente waarbij de verandering van het brood en de wijn in het lichaam en het bloed van Christus herbevestigd werd.

IllustratieIllustratie

Campo Santa Maria Mater Domini

In Santa Croce bevindt zich ook het Campo Santa Maria Mater Domini. Op dit pleintje, met een 14e eeuwse waterput, treffen we het Casa degli Zane aan. Zijn karakteristieke voorgevel met de kruisen en offerschalen (paterae) boven de ramen heeft op de invloedrijke Venetië-kenner John Ruskin (1819-1900) veel indruk gemaakt. Reden waarom hij het via zijn geschriften, zoals The Stones of Venice, onder de aandacht heeft gebracht.

Illustratie

Campo Sant'Aponal

We vervolgen nu onze weg naar het Campo Sant´Aponal en lopen daar langs de Chiesa di Sant´Aponal. Deze laatste werd gebouwd in de 11e eeuw op initiatief van uit Ravenna afkomstige Venetianen en gewijd aan de Ravennese schutspatroon Sant´Apollinare. De vierkante campanile dateert van de 13e eeuw. De kerk moet in de 15e eeuw uitgebreid zijn. De beelden op het kruis aan de voorgevel zouden afkomstig zijn van het altaar uit de oorspronkelijke kerk.

Op het een na grootste Venetiaanse plein, Campo San Polo, geluncht en geschuild voor de regen. Daarna, de weersomstandigheden trotserend, verder getrokken. Venetië is het immers ook zonder uitbundige solaire opmaak waard veroverd te worden. We bezoeken nu de Chiesa di San Polo, een 9e eeuwse kerk die in de 15e eeuw is herbouwd. Hier treffen we o.a. de door Giandomenico Tiepolo geschilderde Kruisweg met veertien staties aan.

Het volgende doel, de aanschouwing van Titiaans Maria-Tenhemelopneming in de kerk Santa Maria Gloriosa dei Frari, valt in het water: als gevolg van restauratiewerk is dit grote, grootse en vroeg 16e eeuwse meesterwerk aan het oog onttrokken.

Hierna vervolgen we de terugweg naar ons hotel via het Campiello de Ca´ Angaran en het Campo San Tomà. Op het Campiello de Ca´ Angaran bekijken we een in een buitenmuur aangebrachte fraaie drinkschaal (patera) met afbeelding van een Byzantijnse keizer.



Illustratie

Campo San Tomà

Illustratie

Op het Campo San Tomà richten we onze aandacht op de 15e eeuwse Scuola dei Calegheri, het gildehuis van de schoenmakers.

Daar, prominent op de gevel aangebracht, een beeld van de Madonna afkomstig uit de kerk van Santa Maria dei Servi.

Eronder een voorstelling van Marcus die de hand van schoenmaker Anianus (latere schutspatroon van de schoenherstellers) geneest nadat deze verwond is geraakt bij het herstellen van Marcus’ sandalen.




De dag afgesloten met een diner in het gerenommeerde restaurant Beccafico op het Campo Santo Stefano. Hier ontvangt men alleen gasten die à la carte willen eten. Opgezocht in het woordenboek blijkt beccafico tuinfluiter te betekenen. Zouden er dan soms vroeger in dit restaurant gebraden vogeltjes op het menu hebben gestaan? Daarvoor ook nog eens de Oxford dictionaire geraadpleegd. Deze omschrijft beccafico als een Europese zangvogel, i.h.b. een tuinfluiter, die als delicatesse verorberd wordt!


Tekst: Jan Oelering
Foto's: Coby Lubberink en Bart Witsenburg

Vervolg naar zondag