Un ultimo accompagnamento

Vrijdag 15 t/m vrijdag 22 november 2013

Gedenkwaardige reis

Gedenkwaardig, want de laatste van vele onder begeleiding van Jeanne en Leo van der Stappen. Zoals Marion Bolten in de Jaarkroniek 2012 schrijft dateert de eerste door het echtpaar geleide reis van 2000. In deze kroniek herinnert Marion ons er verder aan dat bij nadering van de eeuwwisseling de reislust verminderde. En wel zodanig, dat het toenmalige bestuur zich in 1998 genoodzaakt zag de reis voor dat jaar als hekkensluiter aan te kondigen. Maar, aldus nog steeds Marion, in 2000 blazen Joanita Green–Giesen en Jeanne van der Stappen-Heyvaert de reis weer nieuw leven in. En nadat Joanita zich metterwoon in Venetië heeft gevestigd, worden de Poortersreizen onder begeleiding van het echtpaar Van der Stappen voortgezet. Als dit gidsenduo echter vroegtijdig te kennen geeft aan het eind van 2013, dus na meer dan een decennium trouwe dienst, zijn taak te willen overdragen, pakken zich weer grijze wolken samen. Want niet alleen hebben Jeanne en Leo de Venetiëreis tot een jaarlijks hoogtepunt gemaakt, maar daarmee ook bijgedragen aan behoud, zoal niet aanwas, van leden en tot extra financiële ondersteuning van restauratieprojecten. Ook de jaarcijfers van 2012 spreken op dit punt duidelijke taal.

Vrijdag 15 november 2013

Illustratie

’s Middags vliegt onze groep van 11 personen naar Venetië. De overtocht per watertaxi naar het hotel vervalt wegens staking. We begeven ons nu per openbaar watervervoer naar de halte S. Giglio vanwaar we met onze bagage naar Hotel ALA lopen.

Na een aperitief dineren we in het nabij gelegen Ristorante da Raffaele.

Zaterdag 16 november 2013

Illustratie

Op het eilandje San Giorgio Maggiore bezoeken we de gelijknamige kerk waarin we het schilderij Laatste Avondmaal van Tintoretto (1518-1594) bezichtigen. De bijnaam Tintoretto (eigennaam: Jacopo Robusti, maar volgens latere naspeuringen Jacopo Comin (zie ook) ontleende hij aan het feit dat zijn vader wolverver (tintore) was.

Daarna bezoeken we de nabij de kerk S. Giorgio Maggiore gelegen Fondazione Cini. Hier bezichtigen we de oude en nieuwe bibliotheek van het klooster en de nieuwe tuin (Il Labirinte Borges) die is aangelegd om in 2011 te gedenken dat de Argentijnse schrijver Jorge Luis Borges 25 jaar geleden op 14 juni 1983 overleed.

IllustratieIllustratie

Per vaporetto steken we nu over naar het Zattere waar wij bij fris, maar zonnig, weer en goed aangekleed buiten hebben geluncht (heerlijke risotto funghi). Het daarop volgende onderdeel, de “Sala della Musica”, is overgeslagen. ’s Avonds gezamenlijk diner in de Osteria San Barnaba (wijk Dorsoduro), een goed nieuw adres.

Zondag 17 nov. 2013 – ’s Ochtends richten wij onze schreden naar de S. Zaccaria waar pastoor Zeno de mis celebreert. Na afloop begroeten wij hem en maken ons op voor de reis per vaporetto vanaf de halte S. Zaccaria via Murano naar Burano. In Burano lunchen wij ’s middags in ons zondagse stam-restaurant Da Romano. De vaporetto is echter zo druk bezet dat ik op de halte S. Zaccaria moet achterblijven om de volgende boot af te wachten. Hoewel ook deze goed gevuld aanlegt, vind ik daarop nog plaats. Aangekomen op de tussenhalte F. Nuova tref ik Nan aan die bij mij aan boord gaat waarna we gezamenlijk richting Murano varen. In Murano Faro stappen we bij de vuurtoren over op de boot naar Burano. Inmiddels hebben we t.o.v. onze voorgangers een half uur vertraging opgelopen.
Gearriveerd in Burano lopen we met gezwinde pas naar ons dierbare Ristorante da Romano. Daar aangekomen worden de nakomers door de reeds aan een lange tafel gezeten andere Poorters met opgelucht gejuich ontvangen. Om de inname van spijs en drank de verschuldigde tijd te gunnen, wordt besloten het geprogrammeerde bezoek aan het Isola di San Francesco del deserto te laten vervallen.

Een wijs besluit, want wij kunnen zo weer eens uitgebreid genieten van de excellente keuken. Aldus verlaten wij in opperbeste stemming het etablissement voor de terugreis naar Venetië. Na aanschaf onderweg van twee kantwerken zakdoekjes voorzien van de letter J gaan wij scheep op het vaartuig naar Venetië. Daar aangekomen op de F. Nuove vervolgen wij onze weg lopend naar het hotel. Na de copieuze lunch in Da Romano slaan sommigen het avondeten over.